torsdag, mars 01, 2012

Big boys gone bananas*

Lincoln Bandlow, Fredrik Gertten och moderator Suzanne "Suuz" Naffah.

Jag har lärt mig en läxa. Jag väntade för länge med att fatta beslut och faktiskt köpa biljett till konserten med M83 i onsdags, så det hann bli slutsålt... Men jag deppar inte för det. Jag var nämligen och såg dokumentären Big boys gone bananas* i stället. 
På Spegeln i Malmö var det först visning och sedan frågestund, med både regissören Fredrik Gertten, producenten Margarete Jangård och den amerikanske advokaten Lincoln Bandlow på plats. Och både filmen i sig och diskussionen var helt klart en upplevelse.
Om du inte känner till filmen, handlar den om reaktionerna på Gerttens förra film Bananas*, inte minst från fruktföretaget Dole, som stämde regissören, producenten och filmbolaget. Den efterföljande David vs Goliat-kampen fungerar perfekt som film.
Jag har nog en del invändningar mot detaljer i filmen och hur den är uppbyggd. Men i stort använder den sig skickligt av olika retoriska grepp, känslor och dramatik. Dun fungerar också bra som en allmän kritik mot hur medier påverkas av stora företag och pr. Filmen i sig är klart sevärd, eftersom den både är spännande och rolig, och eftersom den dessutom tar upp viktiga frågor, rekommenderar jag den varmt.
Läs mer på filmens hemsida.

1 kommentar:

Jonathan sa...

Jag var också där. :) Tyckte att den var väldigt bra, jag skrev lite om den också. http://csripraktiken.se/2012/02/24/jonathan-sundqvist-pr-byraerna-har-allt-pa-att-vinna-pa-mer-transparens/